У будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10% від ціни, що визначена в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків її зміни.
На це звернула увагу Велика палата Верховного Суду, скасовуючи попередні рішення у справі №922/2321/22 та ухвалюючи нове, інформує «Закон і Бізнес».
У цій справі прокурор звернувся із позовом до енергопостачальника про визнання недійсними додаткових угод до договору про постачання електричної енергії споживачу, укладеного за результатами проведення публічної закупівлі на вебсайті «Prozorro», а також стягнення безпідставно одержаних коштів.
Прокурор зазначав, що внаслідок укладення протягом квітня – жовтня 2021 року додаткових угод реальна вартість 1 кВт/год електричної енергії зросла на 1,48 грн (тобто на 92%), а її обсяг зменшився на 46,57%. Це призвело до повного нівелювання результатів тендерної закупівлі.
Суди першої та апеляційної інстанцій виснували, що немає підстав вважати, що додаткові угоди укладені з порушенням вимог ст.41 закону «Про публічні закупівлі», і відмовили в задоволенні позовних вимог повністю.
Проте ВП ВС зауважила, що зміна ціни товару в бік збільшення до передачі його у власність покупця за договором про закупівлю можлива в разі збільшення ціни такого товару на ринку, якщо сторони договору домовились про таку умову. Якщо ж такої домовленості не було, то зміна ціни товару в бік збільшення можлива лише у разі, коли це призвело до істотної зміни обставин у порядку ст.652 ЦК, тобто якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони б не уклали договору або уклали його на інших умовах.
Також ВП ВС зазначила, що під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, установлених у ст.652 ЦК та п.2 ч.5 ст.41 закону «Про публічні закупівлі». Проте загальне збільшення такої ціни не повинне перевищувати 10% від ціни товару, яка була визначена при укладенні договору за результатами процедури закупівлі.
Інакше не досягається мета закону «Про публічні закупівлі», оскільки продавці для перемоги у тендері можуть під час проведення процедури закупівлі пропонувати ціну, яка нижча за ринкову, а надалі, після укладення договору, вимагати збільшити її, мотивуючи це коливаннями ціни на ринку.
З огляду на викладенк, ВП ВС констатувала, що додаткові угоди до вказаного договору суперечать нормам ЦК й закону «Про публічні закупівлі», тому підлягають визнанню недійсними. Оскільки зазначені додаткові угоди є недійсними та не породжують правових наслідків, правовідносини між позивачем і відповідачем щодо ціни електричної енергії, поставленої за договором, мали регулюватися додатком №1 «Договірна ціна», підписаним сторонами при укладенні зазначеного договору.
Аби не пропустити новини судової практики, підписуйтеся на Телеграм-канал «ЗіБ». Для цього натисність на зображення.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!